Poprzez wieki niezliczone rzesze mnichów chrześcijańskich żywiły się Słowem Bożym krocząc stopniami Lectio divina. Po Soborze Watykańskim II metoda ta odżyła w kościele rzymskokatolickim jako uprzywilejowana forma wspólnotowego rozważania Słowa Bożego.
Grupom, które pragną w ten sposób rozważać niedzielną ewangelię przedstawiamy tu schematy spotkań biblijnych według metody Lectio divina.

poniedziałek, 20 grudnia 2010

Niedziela po Bożym Narodzeniu - Święto Świętej Rodziny

"Będą Go nazywać Nazarejczykiem"


Pieśń lub krótka modlitwa na rozpoczęcie.

Wprowadzenie

Święto Świętej Rodziny to okazja do zastanowienia się nad kondycją naszych rodzin, by dostrzec stojące przed nimi wyzwania i uniknąć grożących im niebezpieczeństw. Chcemy się przyjrzeć rodzinie z Nazaretu, by odkryć, co stanowiło jej siłę i co pomagało jej przejść pomyślnie i wyjść wzmocnioną z różnego rodzaju trudności i przeobrażeń, przez które ją spotykały.

Czytamy księgę życia

Od dłuższego już czasu, w różnych środowiskach i na różnych płaszczyznach, mówi się o kryzysie rodziny. Jedni poszukują źródeł tego kryzysu, inni, spoglądając wstecz, szukają dróg powrotu do „tradycyjnego modelu rodziny”, inni natomiast propagują różnego rodzaju „nowoczesne modele rodziny”. Niezaprzeczalnym jest fakt, że życie rodzinne, tak w naszym kraju, jak i na całym świecie, ulega ciągłej transformacji.

  • Jakie przeobrażenia i zmiany, pozytywne i negatywne, zachodzą według Ciebie w życiu rodzinnym?
Czytamy Pismo Święte

Święty Mateusz w swej Ewangelii łączy historię Jezusa z historią Izraela. nawiązując do wyzwolenia z Egiptu, ukazuje, że w Jezusie dokonuje się nowe, definitywne wyzwolenie i rozpoczyna się historia nowego Ludu Bożego. Jezus jest nowym Mojżeszem i ostatecznym wyzwolicielem ludzkości. Mateusz podkreśla także rolę rodziców Jezusa, Józefa i Maryi, w Bożym dziele zbawienia. Tekst dzisiejszej Ewangelii obejmuje dwie wzajemnie uzupełniające się historie: ucieczkę Świętej Rodziny do Egiptu i powrót do Nazaretu. W tekście Mateusza oddzielone są one od siebie „rzeką krwi” – opisem rzezi niewiniątek (Mt 2,16-18), który pominięty jest w rozważanym przez nas tekście liturgicznym. Wsłuchajmy się w tekst biblijny mówiący o Bożym planie zbawienia i o roli, jaką odgrywała w nim Święta Rodzina z Nazaretu.

W chwili ciszy przygotowujemy się do wysłuchania tego, co Bóg chce nam powiedzieć poprzez słowa Pisma Świętego.

  • Jedna osoba z grupy czyta tekst Mt 2,13-15.19-23.
  • Każdy w ciszy czyta na nowo ten tekst w swojej Biblii, starając się zgłębić jego oryginalne przesłanie – Co mówi tekst?. [Naszej re-lektury tekstu, odczytania tego, co nam mówi tekst, dokonamy w dalszej części spotkania].
  • Po dłuższej chwili ciszy inna osoba z grupy czyta na nowo tekst Mt 2,13-15.19-23.
  • Następnie wspólnie staramy się odczytać przesłanie tekstu, szukając odpowiedzi na następujące pytania:

  • Co skłoniło Józefa do ucieczki do Egiptu? Kiedy i dlaczego zdecydował się na powrót do Palestyny? Co łączy obie te decyzje?
  • W jaki inny sposób łączy ewangelista Mateusz oba te wydarzenia? [Zwróćmy uwagę na wersety 15 i 23 – a także na pominięty werset 17 – i na wyrażenie, które w nich się powtarza]. Co chce przez to powiedzieć?
  • O czym mówi tekst Ozeasza cytowany przez Mateusza w wersecie 15?Jaki ma ten tekst związek z Jezusem?
  • Jakie niebezpieczeństwo groziło nowo narodzonemu Synowi Maryi? Dlaczego?
  • Z jakich powodów Józef zdecydował się na zamieszkanie w Nazarecie, a nie w Betlejem?
  • Dlaczego Jezus będzie nazywany Nazarejczykiem? [Przeczytajmy komentarz do wersetu 23 w różnych wydaniach Biblii].
  • Co stanowi o sile świętej rodziny z Nazaretu i co pozwala jej przezwyciężyć grożące jej niebezpieczeństwa?


Słuchamy Słowa Bożego

Odpowiedzialność, zakorzenienie w tradycji, czujność i wsłuchanie się w wolę Bożą stanowią mocny fundament, na którym opiera się życie Świętej Rodziny z Nazaretu. Wartości te stanowią też fundament, na którym budowane powinno być życie każdej rodziny.

  • Jakie przesłanie znajdujesz dla siebie i swojej rodziny w rozważanym tekście Ewangelii według świętego Mateusza?


Modlitwą odpowiadamy na Słowo Boże

Wyraźmy w modlitwie wszystko to, co odkryliśmy podczas lektury i rozważania fragmentu ewangelii według świętego Mateusza.

  • Jedna osoba z grupy czyta na nowo tekst Mt 2,13-15.19-23.
  • Pozostawiamy pewien czas w ciszy na osobistą modlitwę.
  • Głośno wyrażamy swoją modlitwę (prośby, uwielbienia, dziękczynienia...).
  • Odmawiamy wspólnie modlitwę Ojcze nasz...
  • Można zakończyć spotkanie śpiewając wspólnie pieśń wyrażającą owoce dzielenia się Słowem Bożym