Poprzez wieki niezliczone rzesze mnichów chrześcijańskich żywiły się Słowem Bożym krocząc stopniami Lectio divina. Po Soborze Watykańskim II metoda ta odżyła w kościele rzymskokatolickim jako uprzywilejowana forma wspólnotowego rozważania Słowa Bożego.
Grupom, które pragną w ten sposób rozważać niedzielną ewangelię przedstawiamy tu schematy spotkań biblijnych według metody Lectio divina.

poniedziałek, 14 lutego 2011

VII Niedziela Zwykła A - 20 lutego 2011

Bądźcie doskonali


Pieśń lub krótka modlitwa na rozpoczęcie.

Wprowadzenie

Podczas naszego dzisiejszego spotkania, w oparciu o tekst Ewangelii według św. Mateusza z siódmej niedzieli zwykłej, rozważać będziemy dalszą część kazania na górze.

Czytamy księgę życia

Niepokojącym zjawiskiem, z którym się spotykamy na co dzień, jest rosnący poziom agresji w każdym niemal wymiarze naszego życia. Agresja i rosnąca przestępczość wśród młodzieży szkolnej, nieporozumienia i kłótnie w rodzinie, przemoc i agresja na ulicach miast, agresja w ławach sejmowych – to tylko niektóre przykłady, najbardziej wyraziste, tej fali przemocy, która nas ogarnia na co dzień.

  • Z jakimi przejawami agresji spotkałeś/aś się ostatnio? Które z nich wydają Ci się najbardziej szkodliwe?
  • Co jest, według Ciebie, przyczyną narastającej agresji w naszym życiu codziennym?

Czytamy Pismo Święte

Wspólnota Mateusza żyła środowisku niezbyt jej przychylnym. Nierzadkie konflikty ze wspólnotą żydowską, których odzwierciedlenie znajdujemy na kartach ewangelii Mateusza, sprawiały, że uczniowie także doświadczali agresji, która także im się udzielała i sprawiała, że reagowali „płacąc pięknym za nadobne”. Zapewne dlatego też Mateusz przypomina w swej Ewangelii słowa Jezusa zachęcające do przerwania tej „spirali zła i przemocy”.

W chwili ciszy przygotowujemy się do wysłuchania tego, co Bóg chce nam powiedzieć poprzez słowa Pisma Świętego.

  • Jedna osoba z grupy czyta tekst Mt 5,38-48.
  • Każdy w ciszy czyta na nowo ten tekst w swojej Biblii, starając się zgłębić jego oryginalne przesłanie – Co mówi tekst? [Naszej re-lektury tekstu, odczytania tego, co nam mówi tekst, dokonamy w dalszej części spotkania].
  • Po dłuższej chwili ciszy inna osoba z grupy czyta na nowo tekst Mt 5,38-48.
  • Następnie wspólnie staramy się odczytać przesłanie tekstu, szukając odpowiedzi na następujące pytania:

  • Czym się różni Jezusowe „nie stawiajcie oporu złemu” od Mojżeszowego „oko za oko, ząb za ząb”? Co oznaczało każde z tych praw w praktyce?
  • Do czego nawiązywał Jezus mówiąc o uderzeniu „w prawy policzek”? Co oznacza „nadstawić drugi policzek”?
  • Jakie znaczenie ma „zabieranie sukni” i „oddawanie płaszcza”? [Por. Wj 22,25-26]
  • Do czego nawiązuje Jezus mówiąc o „zmuszaniu do przejścia tysiąca kroków”?
  • W jaki sposób radykalizuje Jezus przykazanie miłości bliźniego? Dlaczego to czyni?
  • Skąd powinni czerpać motywacje uczniowie Jezusa do miłowania nieprzyjaciół?
  • W czym wyraża się „doskonałość” Boga? Jaki wpływ ma ona na życie uczniów Jezusa?
  • Co jeszcze zwraca Twoja uwagę w słowach Jezusa przytoczonych przez Mateusza?


Słuchamy Słowa Bożego

Wracając do naszej codzienności ubogaceni słowami Jezusa przekazanymi nam przez ewangelistę Mateusza, postarajmy się znaleźć przesłanie, które Bóg kieruje do nas tutaj i teraz przez swoje Słowo.

  • Jakie wyzwania stawiają przed nami słowa Jezusa z rozważanej dzisiaj Ewangelii?
  • Na czym polega „oryginalność” chrześcijan pośród innych ludzi, według słów Jezusa?
  • Jakie przesłanie dla siebie i naszej wspólnoty znajdujesz w tych słowach Jezusa?


Modlitwą odpowiadamy na Słowo Boże

Wyraźmy w modlitwie wszystko to, co odkryliśmy podczas lektury i rozważania fragmentu ewangelii według świętego Mateusza.

  • Jedna osoba z grupy czyta na nowo tekst Mt 5,38-48 .
  • Pozostawiamy pewien czas w ciszy na osobistą modlitwę.
  • Głośno wyrażamy swoją modlitwę (prośby, uwielbienia, dziękczynienia...).
  • Odmawiamy wspólnie modlitwę Ojcze nasz...
  • Można zakończyć spotkanie śpiewając wspólnie pieśń wyrażającą owoce dzielenia się Słowem Bożym.